Typisch Nepalees - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GerardaChristine - WaarBenJij.nu Typisch Nepalees - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van GerardaChristine - WaarBenJij.nu

Typisch Nepalees

06 Januari 2016 | Nepal, Kathmandu

Voor veel van jullie is de Nepalese cultuur waarschijnlijk een onbekende cultuur en wij zijn ondertussen aan veel verschillen al gewend geraakt. Maar om jullie een inkijkje te geven in de Nepalese cultuur, hebben wij een rijtje gemaakt van de gewoontes die ons de afgelopen drie maanden zijn opgevallen.

Als eerste willen we kwijt dat de Nepalezen echt een ontzettend mooi (ja, ook mooi qua uiterlijk) volk is. Ze zijn rustig, bescheiden en erg gastvrij! We hebben al veel ontmoetingen gehad en ook veel uitnodigingen om een Nepalese chai (thee) te komen drinken!

1. Nepalezen eten altijd Dal bhat (rijst met linzen), en dan ook nog eens drie keer op een dag. Want, zo geloven ze, Dal bhat geeft ze 24 power!
2. Ook is het niet ongewoon voor hen om overal chilipoeder op te gooien. Vrijwel al het eten is pittig, zelfs snoepjes kunnen hier pittig zijn.
3. Smakken tijdens het eten, zo hard mogelijk je keel schrapen en daarna spugen, een boer laten, het kan en mag allemaal.
4. Mes, vork en lepel bij je eten? Niet hier in Nepal, eten met je handen is hier heel normaal. Gelukkig krijgen wij een lepel of een vork bij ons eten. Ohja, en als je met je handen wilt eten, doe het natuurlijk wel met je rechterhand. De linkerhand is voor het toiletbezoek ;)
5. Nepalezen delen met iedereen hun fles water, want als ze drinken raken ze niet de fles aan met hun mond. Ze gieten het water van een afstandje in hun mond. Lijkt makkelijk, maar wij doen het ze niet na.
6. Op je hurken zitten, Nepalezen kunnen het uren volhouden. Wij kunnen het ondertussen een paar minuten volhouden.
7. In Nederland klaagt men over volle treinen en bussen, maar na een bezoekje in Nepal zal dat wel over zijn ;)
8. Veilig oversteken op een zebrapad? Niet hier in Nepal. Ze kennen hier geen stoplichten en stoppen hier niet voor de vervaagde zebrapaden of mensen die half aan het oversteken zijn. Tussen het chaotische verkeer is het ons altijd gelukt om veilig de overkant te bereiken .
9. Een vieze gewoonte: wij hebben al erg vaak Nepalezen hun neus in hun hand zien snuiten! En ach, daarna veeg je toch gewoon je hand af aan een blaadje of aan je sjaal?
10. Als Nepalezen een beetje met hun hoofd schudden, bedoelen ze hier ‘ja’. In het begin was dit voor ons verwarrend, want we dachten dat ze dan ‘nee’ bedoelde, maar ondertussen zijn we het gewend.
11. De precieze reden weten we niet, maar we zien vaak baby’s en peuters met dikke lagen oog make-up. Ziet er best wel zielig en lelijk uit, maar blijkbaar vinden ze het hier mooi.
12. De mensen dragen bijna altijd slippers of sandalen. In de winter inclusief sokken met printjes en kleurtjes.
13. Wat betreft kleuren en printjes; alles is hier mogelijk! Men draagt wel veel westerse mode, maar alle kleuren mogen bij elkaar en niks vloekt er. Want er toe heeft geleid dat wij ook niet zo moeilijk meer doen en prima met onze roze hartjessokken in onze sandalen naar het dorpje lopen.
14. Een hele belangrijke: je schudt elkaar geen hand, maar begroet elkaar door je handen plat tegen elkaar aan te houden, een hoofdknikje te geven en ‘namaste’ te zeggen.
15. De vrouwen hebben hier veel piercings, sowieso heeft bijna iedereen een neuspiercing en de meeste vrouwen hebben zo’n twee/drie oorbellen. De mannen dragen hier trouwens ook meer sieraden dan de mannen in Nederland.
16. Het kastensysteem is hier 40 jaar geleden officieel afgeschaft, maar onofficieel is het er nog steeds. Er zijn een aantal hoofdgroepen die weer onderverdeeld zijn in een heleboel subculturen. Wij denken dat er wel meer dan 100 kasten zijn. Je kan iemand indelen aan de hand van zijn of haar achternaam. Elke kaste en subkaste heeft zijn eigen cultuur, goden en gewoontes. Gelukkig mag men in het ziekenhuis geen onderscheid maken tussen mensen van verschillende kasten.
17. Een gearrangeerd huwelijk komt erg veel voor. In onze generatie komen wel steeds meer liefdeshuwelijken voor, maar alsnog, zonder de toestemming van beide ouders is het vrijwel onmogelijk.
18. Dat het een Hindoeïstische cultuur is, is overal te merken. Op elke hoek van de straat staat er wel een tempeltje en overal hangen afbeeldingen van goden.
19. Veel Hindoe vrouwen dragen een tikka, dat is een rode stip op hun voorhoofd. Getrouwde vrouwen herken je aan een rode streep bovenaan hun voorhoofd tegen de haargrens aan.
20. Hami thik xu betekend: het gaat goed met ons!

En het laatste leuke feitje: over precies drie weken hopen we weer in Nederland te zijn!

• 06 Januari 2016 - 14:53

Hanja:

Jakkie bah (#3), griebels (#9) en grinnik (#12). Leuk om weer een blog te lezen! En stiekem nog leuker dat je over drie weken weer terug bent, Geer! :) Al een neuspiercing als aandenken overwogen?

• 06 Januari 2016 - 20:29

Arjan:

Ligt in Nepal dus de oorsprong van de high five?
    Ga je ook bijhouden hoe snel je de treinen hier toch weer als benauwend ervaart?
    En hoe lang ga je jezelf in het openbaar met vrolijk vloekende kleuren durven vertonen?
    ;-)

• 06 Januari 2016 - 22:16

Jankees:

Je gaat het straks vast nog missen. Hartelijke groet en goede reis terug tzt!

• 07 Januari 2016 - 22:19

Lisanne:

Hartstikke leuk om elke x de blog te lezen haha! :)
    Echt goed om te horen dat jullie het zo naar jullie zin hebben.
    Ennee.. neem please niet al de gewoontes mee hier naartoe ^ #9.

Lieeeeeeefs en dikke knoeperd